WAT TE DOEN AAN... ONZEKERHEID?

Bron


Aanstaande vrijdag staat er een verjaardag gepland in je agenda. Natuurlijk moet daar een outfit voor gekocht worden en geloof me, voor ons als vrouwen kan dat nog best wel een challenge zijn. Wie kent de 'nothing to wear!'-drama dan ook niet. Na duizend items te hebben gepast, lijk je eindelijk een geschikte outfit gevonden te hebben, maar natuurlijk blijven we de spiegel iedere minuut (*ahum* seconde) checken om vervolgens weer de allereerste outfit aan te trekken. En dan heb ik het nog geeneens over kapsels, make-up, schoenen en de hele reutemeteut. Waarom toch al die twijfels? Dat kan ik in één woord samenvatten: onzekerheid. Alleen één grote kanttekening, want de situatie die ik hier heb geschetst is nog enigszins een 'lichte' vorm van onzekerheid. Sommigen meiden hebben namelijk te maken met hele extreme vormen van onzekerheid. Wat doe je eraan? Hoe krijg je meer vertrouwen in je keuzes en jezelf? 


Wat is onzekerheid eigenlijk? Formeel vind je de volgende definitie voor onzekerheid:

'Onzekerheid is een psychisch 'fenomeen' en kan door heel veel factoren veroorzaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan lichamelijke, sociale en emotionele factoren, maar ook in het bijzonder aan angst. Iemand die onzeker is twijfelt aan zijn gehele zelfbeeld en eigenwaarde. Dit uit zich ook in verlegenheid, gebrek aan zelfvertrouwen, maar ook het moeilijk aan kunnen gaan van relaties.'

Maar als ik mijn eigen definitie van onzekerheid zou geven, zou ik spreken van een psychisch verschijnsel op basis van onrealistische verwachtingen. De boosdoeners zijn de hoge verwachtingen die iemand voor zichzelf opstelt. And believe me, ik spreek uit ervaring. Er is een tijd geweest dat ik enorm onzeker was. Ik twijfelde over alles, maar dan ook echt over alles en nog wat. Ik leerde hard, maar had dan ook zero vertrouwen in m'n toetsen, was extreem verlegen en werd heel snel rood. En weet je waarom? Ik stelde té hoge verwachtingen op voor mezelf. Ik moest tienen scoren op school, alles moest perfect zijn en strak volgens planning. Perfectionisme was dan ook echt een understatement.

Alles veranderde toen ik in de bovenbouw kwam. Vanaf dat moment kwam ik met veel meer mensen in contact en was ik niet alleen maar meer op school gefocust. Zo sportte ik zo'n 4 à 5 keer per week in de sportschool, liep ik een half jaar stage en nam ik een bijbaantje in de bibliotheek waar ik tot op heden nog steeds werk. Ik deed mee met kickboks- en RPM-lessen (spinning, op hoog tempo fietsen) en hierdoor kon ik al mijn energie van de week als het ware kwijt. Op stage en werk had ik super lieve mensen om mij heen, die enorm veel vertrouwen in mij hadden en mij enorm motiveerden. Vanaf dat moment ging het alleen maar beter en nam mijn onzekerheid af. Natuurlijk zal ik altijd een twijfelkont blijven als het om keuzes gaat, maar ik maar er wel gewoon voor mijzelf zijn. En dat is belangrijk, jezelf kunnen accepteren voor wie je bent en wat je doet.

Dan nu mijn tips:

<3 Mocht je heel erg last hebben van onzekerheid, neem dan contact op met je huisarts. Ga erover praten en ga voor jezelf na waarom je zó onzeker bent. Wordt of ben je gepest? Stel je net, zoals ik deed, té hoge eisen op voor jezelf? Praat er met je ouders, vrienden, familie etc. over.

<3 Ga op een sport, vooral vechtsporten helpen je zelfvertrouwen op te bouwen. Spelsporten of hardlopen kan natuurlijk ook. Zie dat als een momentje voor jezelf om te ontspannen en tot jezelf te komen. Gun jezelf zo'n momentje eens in de week.

<3 Misschien is een bijbaantje iets voor jou? Hierdoor kom je in contact met heel veel mensen en leer je om te gaan met bijvoorbeeld je verlegenheid. (En zo verdien je natuurlijk ook wat extra's om jezelf eens lekker te verwennen ;))

<3 Heb vertrouwen in jezelf en realiseer dat JIJ er ook mag wezen! Waarschijnlijk weet iedereen hoe lief, leuk, aardig en geweldig jij bent, alleen is het nu hoogtijd om dit zelf te gaan realiseren!

Leer je sterke eigenschappen kennen en zwakke eigenschappen accepteren.Vind je kracht om voor jezelf op te komen. Zeg de breekbare, nietige, zachtaardige, dubieuze, kwetsbare, uitgedoofde, verlegen, naïeve, zwakke jou gedag! Begin vandaag met een nieuwe start en gun jezelf de tijd om te ontwikkelen en jezelf te accepteren!

Liefs,
xx

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen