Plog 3 ♥ 09-06-2014 ♥ Sinaasappels, Wandelingen, Marktjes


Zoals jullie weten ben ik vijf daagjes op vakantie geweest in Marokko (in de stad genaamd Taza) en zoals beloofd heb ik deze dagen geplogt. We gaan dus even terug in de tijd... om precies te zijn naar maandag 9 juni. Kijken jullie mee?




Ik ben wat eerder wakker geworden, omdat er vandaag veel op de planning staat. Ik begin mijn heerlijke vakantiedag met vers geperste sinaasappelsap. Ik weet niet wat het is, maar je kon me in Marokko zo wakker maken voor een ijskoud glas jus d'orange - haha. Ik was daar op de één of andere manier helemaal into the sinaasappelen, ha! Na het ontbijt kleed ik me snel om... let's go!




We nemen de petit taxi naar een markt op de top van een berg genaamd 'El A'haraj.' Onderweg schiet ik een aantal foto's: heleboel sinaasappelbomen (zie linksboven en rechtsonder) en muurschilderingen. 

De markt is op twee manieren te bereiken: via een ontzettend lange trap over de berg zelf of gewoon via de taxi/auto. De eerste keer gingen we met de taxi en de tweede keer namen we de benenwagen (ik heb te voet ontzettend mooie foto's gemaakt, die zullen morgen verschijnen in plog 4). De berg is daarbij omringd door een enorme muur (zie foto linksonder: verderop een deel van de muur). Het eerste stuk van de muur is beschilderd met ontzettend mooie tekeningen, waaronder de tekening die je op de foto rechtsboven kunt zien. 





Op de markt heb ik geen foto's gemaakt met mijn camera, maar gewoon met mijn telefoon waardoor de kwaliteit nou niet echt bepaald HD is - sorry!

De markt bestond globaal uit drie delen: groentes & fruit, kleding en juwelen. Linksboven zien jullie allerlei Marokkaanse jurken en linksonder is de 'Gouden Straat'  te zien. De Gouden Straat vond ik erg bijzonder: een ontzettend lange straat met winkeltjes die bomvol staan met prachtige gouden (hier en daar ook wat zilveren) sieraden. Noem het maar op en het is daar verkrijgbaar. Bijzonder! Mocht je ooit naar Taza gaan, zeker de moeite waard om te bekijken.

Rechts zien jullie iets heel apart. Een klein gedeelte van de markt is namelijk gereserveerd voor puur Marokkaanse beauty-producten. Zwarte zeepblokken, arganolie, de 'groene lippenstift' en andere typisch Marokkaanse verzorgings- en make-up-producten. Plots kwam ik de bovenstaande zak tegen vol met... zand? Ehh... nee, het is namelijk iets totaal anders. Het is zeep! En niet zomaar één. Deze ' zandkorrels' moet je laten weken in een beetje lauwwarm water, vervolgens wordt het een stroperig mengsel (vergelijkbaar met de textuur van hars). Het is ontzettend puur natuur en volgens de mensen daar super goed voor het haar en lichaam. Ik als beauty-geek moest dit natuurlijk kopen... binnenkort een review op de site!




Hierboven zien jullie het gedeelte van de groentes en het fruit. Meloenen, vijgen, tomaten etc. 




Na ons tripje in de grote markt, besluiten we direct door te gaan naar de 'supermarché ', zoals het daar chique in het Frans wordt genoemd. Alleen in de grote steden van Marokko zijn deze supermarkten te vinden (ook wel 'Marjane' genoemd). Allerlei Europese producten worden hier verkocht. Top, voelt het toch nog een beetje als thuis. Ik weet niet wat het is, maar als ik op vakantie ben mis ik namelijk algauw Nederlandse voedselproducten. Dus zo'n supermarkt is dan ideaal.

Onderweg komen we nog wat sinaasappelbomen tegen. De sinaasappelen staan daar letterlijk voor het oprapen. Zoals in Nederland de eikenboom op elke hoek van de straat te zien is, zo is in Marokko de sinaasappelboom te zien. Misschien verklaart dit wel mijn lichtelijke jus d'orange obsessie tijdens de vakantie - haha!

De onderste foto is genomen in de supermarkt zelf: kruiden! 

Rechtsboven is onze lunch te zien: croissssssantjes! Lekker!





Gelukkig heb ik mijn gympjes (H&M) meegenomen, want na al dat rondstruinen door de markten begin ik een beetje last te krijgen van mijn voeten.

Wat hebben ze daar prachtige stoeptegels (linksboven en rechtsonder). Mozaïek dan wel marmer.

Wederom prachtig uitzicht (linksonder) tijdens het wandelen. In de verte is opnieuw een moskee te zien.





We komen aan bij een andere markt genaamd 'Dra' a' louse' en stappen binnen bij een naaiatelier. De ontwerpers maken de bekleding van traditionele Marokkaanse banken ('steddir') en gordijnen. Prachtige versieringen! Het grootste gedeelte van het werk wordt nota bene met de hand gedaan, respect! Terwijl ik daar stond zag ik hoe ze een stukje stof omtoverden tot een bánk!




Na ons bezoekje bij het naaiatelier, maakten we nog even een wandeling door de stad. Prachtige (volgens mij heb ik onderhand duizend keer het woord prachtig gebruikt - haha) lantaarnpalen (jaren '50 feeling), palmbomen en een heerlijk zonnetje!

Middenin de stad kwamen we een grote fontein (weliswaar zonder water) tegen, omringd met grote pilaren en palmbomen. Wat een prachtig gezicht. Tegen de avond aan komen de inwoners hier om te ontspannen onder het genot van een lekkere kop muntthee.




Na al dat wandelen waren we wel toe aan een stevige maaltijd. We brachten een bezoekje aan het restaurant 'Moumou'. Daar genoot ik - naast van het uitzicht (rechtboven) - ook van de heerlijke Fruit de Mer salade (rechtsonder: aan-ra-der, wát was dit onwijs lekker!) als entree, de Specialité de Poisson (linksboven) als hoofdgerecht en tot slot van de crème brulé (linksonder) als dessert... 

Siham


Geen opmerkingen:

Een reactie posten