Plog 4 ♥ 10-06-2014 ♥ Stokbrood, Mini Palmbomen, El-Aharaj


Zoals jullie weten ben ik vijf daagjes op vakantie geweest in Marokko (in de stad genaamd Taza) en zoals beloofd heb ik deze dagen geplogt. We gaan dus even terug in de tijd... om precies te zijn naar dinsdag 10 juni. Kijken jullie mee?




Ik begon de dag met vers stokbrood en een heerlijk kop muntthee. 

Even wat tussendoor... Het viel me op dat er in Marokko veel Franse invloeden zijn. Natuurlijk omdat 
Marokko vroeger een kolonie is geweest van Frankrijk. Toch zijn er - ondanks al die jaren sinds de onafhankelijkheidsverklaring van Marokko - door heel het land Franse dingetjes te zien. Jullie lazen het al in de vorige plogs: Franse menukaarten, Franse benamingen, Franse aanduidingen op verkeersborden en ga zo maar door. Ik merkte daarbij ook op dat de inwoners eerder met je in het Frans zullen communiceren dan in het Engels. 




Vandaag gaan we te voet naar El-Aharaj (zie plog 3). Aan de ene kant bedenk ik me dat dit een leuk avontuur zal worden met prachtige uitzichten, maar aan de andere kant heb ik ook vreselijke medelijden met mijn voeten... Auw! De trap is namelijk ellenlang en steil, maar achteraf zeer zeker alle moeite waard.

Mijn moeder neemt haar hoed mee - ha! Ze krijgt namelijk algauw hoofdpijn als de zon heel erg fel schijnt (vooral rond het middaguur lopen de temperaturen hoog op en kun je beter gewoon in het hotel/appartement/huisje je ding doen).  Bovendien zijn de winkels tussen ongeveer twee en vier uur 's middags dicht (siësta) vanwege de felle zon.

Rechtsboven zien jullie de Marokkaanse valuta: de dirham. Eén euro komt ongeveer overeen met elf dirham. Dat betekent dus ook dat je al voor bijvoorbeeld een simpel jurkje algauw 200 dirham kunt neertellen, schrik niet, want dat is dus nog geen 20 euro. 




Zoals jullie hierboven kunnen zien heb ik veel foto's gemaakt tijdens de tocht naar boven. Ik vond het ge-wel-dig! Ondanks de pijn in mijn voeten, heb ik hier toch echt ontzettend van genoten. Als je de top van de berg hebt bereikt, heb je een prachtig uitzicht over de hele stad. Mocht je ooit naar Taza gaan, vooral doen, onwijs leuke ervaring! 




Geen filter! Dít is gewoon het uitzicht... Kijk dan toch! Kan gewoon een ansichtkaart wezen! 




Tijdens het lopen kwamen we allerlei exotische bloemen tegen en... mini-palmboompjes!





Als je het einde nadert kom je het bovenstaande monument tegen. En dit vond ik toch wel een heftig stukje... nietsvermoedend stapte ik het monument binnen om vervolgens een oude man bedelend op de grond aan te treffen. Steek door mijn hart. Ik vind het überhaupt vreselijk om bedelaars tegemoet te komen, maar deze man... geen woorden. Vanzelfsprekend hebben wij hem wat gegeven. 

Dit zette mij aan het denken. Ik heb in Nederland meer dan eigenlijk nodig is: ik geniet welvaart, educatie en gezondheid, dag in, dag uit. Het is dan des te meer confronterend om dit soort dingen mee te maken... je kunt er niet omheen. Het ene moment schiet je foto's met een dure camera, het andere moment sta je face-to-face met een bedelaar die letterlijk niets heeft. Een 'reality check'. 

In Marokko zijn de verschillen tussen rijk en arm heel goed merkbaar. Ben je rijk, dan ben je daar ook goed rijk: dure mercedes, villa aan de kust, privéschool. Het tegenovergestelde geldt voor de armen: geen baan, geen geld, geen huis. Marokko draait er niet om heen. Waar je daar ook bent, je komt de keiharde waarheid tegen. Niets wordt verbloemd: het is zoals het is. Dat maakt Marokko puur, real en... mooi. Mooi omdat Marokko je doet nadenken over je eigen leven. Het remt de verlangens en zuivert de geest. Je probeert je 'beste ik'  te zijn en deinst niet terug voor de realiteit. Je stapt naar voren, in plaats van er met een grote bocht omheen te lopen.... je wordt een beter mens. 




Het was een mooie tocht. Geen wolkje te bekennen. 




In een souvenir winkeltje scoor ik een tas van kamelenleer voor nog geen 12 euro (130 dirham). Binnenkort zal er een shoplog online komen van alle aankoopjes en ga ik wat dieper in op de tas. 

De foto van de tas maakte ik op de Marokkaanse bank in het appartement. O, ik blijf de zogenoemde steddir prachtig vinden - ha!




's Middags eet ik nog wat Nederlands snoepgoed (guilty!) en lees ik het boek van Gillian King (review zal ook op de site verschijnen) uit. Ik begin aan een tweede boek 'Het zwemfeestje' van Sophie Kinsella, maar na een paar bladzijdes val ik al meteen in slaap (omdat ik moe ben van het lopen én omdat het boek vre-se-lijk saai is). Ik vind het altijd heerlijk om even een middagdutje te doen tijdens de vakantie! Even helemaal in 'relax mode'. Ontspanning all the way, yeah!

Na het dutje deden we nog wat boodschapjes voor het avondeten (persoonlijk vind ik koken tijdens een vakantie nog nét iets leuker en gezelliger dan standaard élke dag uiteten gaan). Na het avondeten kletsten mijn zus en ik op het balkon nog even over ditjes en datjes onder het genot van heerlijke Miami Pulpy. Daarna was het tijd voor dromenland!

Morgen alweer de laatste vakantieplog!

Siham




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen