READING | 'GLAZUUR' - LISETTE JONKMAN

20140220GlazuurLisetteJonkman
bron
Glazuur van Lisette Jonkman wilde ik al een tijdje lezen, maar ik had er nog geen tijd voor gevonden. Ik had enkele recensies gelezen die beloofden dat dit een fantastisch, hilarisch boek zou zijn. Met hoge verwachtingen zocht ik in de bieb naar het boek. Zoals gewoonlijk las ik de achterflap en de eerste pagina om erachter te komen of het daadwerkelijk een interessant boek is. En ja hoor, terwijl mijn ogen over de eerste paar zinnen gleden, verscheen er al een enorme glimlach op mijn gezicht. Zonder enige twijfel leende ik het boek. 

De achterflap:
'Sophie baalt van haar nietige baantje bij het grote reclamebureau CopyBlinders. Dat haar vroegere beste vriendin Karlin haar baas is geworden en een relatie heeft met Sophies grote liefde Rein, helpt ook niet mee. Als Sophie voor de zoveelste keer vernederd wordt, is de maat vol: ze neemt het heft in eigen handen.' 

Mini-samenvatting:
De hoofdpersonage Sophie werkt dus bij een reclamebureau en heeft een crush op haar collega Rein. Rein daarentegen heeft een relatie met Karlin, Sophies vroegere, beste vriendin. Met nadruk op 'vroegere', want dat zijn ze alles behalve gedurende het verhaal. Karlin houdt er namelijk van om Sophie te vernederen. Sophie is daarentegen een naïef meisje met heel veel pech. Zo had ze een lijstje opgesteld met dingen die ze graag voor haar 25ste zou willen bereiken. Terugkijkend op dit lijstje bedenk Sophie zich dat ze nog geen eens één ding op dit lijstje heeft bereikt. Maar dan is de grens bereikt en worden de rollen omgedraaid: Sophie gaat haar dromen achterna! 



Schrijfster Lisette Jonkman:
Lisette Jonkman is journaliste, blogster(!) en schrijft al haar hele leven. Jonkman won in 2011 al de Chicklit schrijfwedstrijd van Luitingh-Sijthoff, bol.com en chicklit.nl. Andere boeken van de schrijfster: Verkikkerd, Festivalkriebels, Pizzageur & Maneschijn en Foetsie. Het nieuwste boek van Jonkman verscheen 31 mei 2014, genaamd Verslingerd over het studentenleven, beautybloggen(!), relaties en nog veel meer. Leuk!




Mening:
Ik heb ontzettend moeten lachen om Jonkmans schrijfstijl. Het boek leest lekker weg, is luchtig en speels. Zo nu en dan voorspelbaar: Sophie botst tegen Rein gevolgd door een girl's-hand-touches-boy's-hand-scène, een heks van een baas die uiteindelijk geen poten heeft om op te staan en Sophie die daarentegen uiteindelijk wel alles krijgt wat zij wil. Maar hé, dat vond ik juist leuk aan het verhaal! Een heerlijke feel good feeling. Ik denk dat als je zelfs een slecht humeur hebt, je door dit boek opgevrolijkt wordt.

Spannend? - Niet echt, maar dat vond ik in dit boek juist goed.
Lachen? - Ja, zeker wel!
Tranen? - Ja, maar dan wel van het lachen! ;-)
Pluspunten? - Grappig, luchtig en herkenbaar!
Irritaties? - Ja, ik wil een deel II met een vervolg over Sophie en Rein! - haha.
Cijfer? - 8. Een heerlijke chicklit voor tijdens de vakantie, een luie zondag, een warme zomerdag in het park of gewoon omdat het kan!

Kortom: zeker een aanrader voor de zomer! En voor de rest... lekker zelf lezen ;) - no spoiler!

Siham

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen