READING | 'ZESTIG DAGEN' - GILLIAN KING

Bron
Zestig dagen van Gillian King werd me een tijdje terug aangeraden door mijn zus. Zij beloofde dat dit een fantastisch chicklit zou zijn. Ik was ontzettend benieuwd en nam het boek daarom mee op vakantie. Het heeft me slechts twee dagen gekost om Zestig dagen uit te lezen, eerder omdat ik werd onderbroken, anders - dat kan ik je garanderen - had ik het boek in één ademtuig uitgelezen. Het boek is goed te vergelijken met Glazuur van Lisette Jonkman: luchtig, speels en hilarisch. Dé ingrediënten voor een geweldig chicklit!


De achterflap:
"Emma verhuist vier jaar na de dood van haar verloofde Gijs terug naar Den Haag, de stad waar ze vandaan komt. Ze wordt meteen weer meegezogen in het bruisende stadsleven... en in de liefde! Gijs' vroegere beste vriend Jesper woont ook in Den Haag. Hij heeft zijn leven op de rit, met een leuke baan en een goede relatie. Maar als hij Emma na al die jaren terugziet, raakt zijn zekerheid aan het wankelen. Eef, Jespers vriendin, moet met lede ogen aanzien hoe Jesper en Emma steeds closer worden. In een laatste wanhoopspoging eist ze dat de twee zestig dagen geen contact met elkaar hebben zodat zij Jesper ervan kan overtuigen dat hij bij haar hoort, niet bij Emma." 


Mini-samenvatting:
Het verhaal begint heel droevig: Emma wacht al een tijdje op haar verloofde Gijs, totdat ze een bezoekje krijgt van de politie... Gijs heeft een auto-ongeluk gehad. Emma, zwanger van hun eerste kind, ziet haar wereld instorten. Ze rouwt, heeft verdriet en verwaarloost zichzelf. Gelukkig heeft ze haar dochtertje, die haar eigenlijk een beetje weet af te leiden. Toch besluit Emma weer terug te keren naar Den Haag en daarmee ook terug te keren naar haar 'oude' leventje: haar vrienden en familie weer dicht om haar heen. Dit is het begin van een reeks leuke en minder leuke gebeurtenissen (no spoiler! ;)).
Tegelijkertijd volgen we het verhaal vanuit het perspectief van Jesper, Gijs beste vriend. Jesper heeft al een aantal jaren een relatie met Eef, een ware carrièretijger als je het mij vraagt. Jesper is daarentegen minder op carrière, geld en status gericht. Gedurende het verhaal realiseert Jesper langzamerhand hoe hij zich steeds meer aangetrokken voelt tot Emma dan tot Eef. Eef komt hierachter en geeft hem zestig dagen de tijd om te bewijzen dat ze bij elkaar horen. 
Kiest Jesper voor Emma of toch voor Eef? Is Emma bereid om te wachten op Jesper, of gaat ze verder met haar leven? Hmm.... no spoiler ;-)


Bron




Schrijfster Gillian King:
Gillian King schrijft al haar hele leven. Op haar dertigste had ze de kans om haar manuscript af te ronden en dit werk bleek ook direct een succes te zijn. Het boek Geloof me maar werd namelijk enthousiast ontvangen (deze staat ook op de planning om te lezen :)). Hierna volgde O, o Olivia en Zestig Dagen. 









Mening:
In het begin had ik wel een beetje een droevig gevoel zo met de dood van Gijs. Emma wordt ten huwelijk gevraagd, raakt zwanger en... haar verloofde overlijdt. Dat was wel even plots! Toch verscheen er zelfs tijdens deze droevige stukjes een glimlach op mijn gezicht. Zo wordt er in het verhaal omschreven hoe Emma vol tranen haar kind in de armen ontvangt na de bevalling. Vol emotie en liefde vernoemt ze haar kind naar haar overleden man Gijs, omdat ze voor de volle honderd procent zeker was dat ze bevallen was van een jongen. Totdat de gynaecologe haar erop wees dat ze toch echt een dochter in haar armen had liggen. Emma en haar vriendinnen schateren het uit van het lachen en ook ik lag plat. Deze scene is daarmee ook gelijk representatief voor het hele verhaal. Lekker onvoorspelbaar, hilarisch, speels en luchtig.


Spannend? - Ja! Ik was toch wel echt benieuwd wie Jesper uiteindelijk zou kiezen.
Lachen? - Ja, ja en nog eens ja!
Tranen? - Nee, het begin was wel droevig, maar door hier en daar wat luchtige scenes bleef het allemaal gelukkig droog.
Pluspunten? - Het verhaal is onwijs onvoorspelbaar! Tot de laatste pagina krijgt het verhaal steeds een andere wending. Hierdoor bleef het lekker spannend.
Irritaties? - Ja, gedurende het verhaal dacht ik wel vaak 'JESPER KIES VOOR EMMA!' - haha
Cijfer? - 9. Ik vond het een grappig boek, lekker onvoorspelbaar en daarmee ook spannend. Ik heb hem heerlijk aan het zwembad tijdens mijn zonvakantie gelezen met een grote glimlach.


Kortom: zeker een aanrader voor de zomer!


Siham

Geen opmerkingen:

Een reactie posten