WAT TE DOEN AAN... ZWETEN? #2


Het is weer tijd voor een "Wat te doen aan... ?" artikel. Dit keer staat het in het teken van (overmatig) zweten. Het begint warmer te worden en dan is zweten (soms) onvermijdelijk. Het transpireren is nodig om de warmte in het lichaam te reguleren, maar overmatig zweten kan natuurlijk vervelend zijn (zeker als dit samengaat met een vervelende geur). In dit artikel deel ik daarom mijn trips en tricks om het zweten te voorkomen/verminderen en om de vervelende geur op te heffen.

Gebruik een goede deodorant 
Sommigen gebruiken liever een spray, maar ik gebruik het liefst een roller. Het is maar net wat je zelf prettig vindt.  Het belangrijkste is dat je een merk gebruikt dat goed bij je past. Probeer desnoods verschillende deodorant-merken uit om erachter te komen welke nou het allerbeste bij je past. Zo probeerde ik deo's van Dove, Sanex, Rexona en andere vergelijkbare merken uit, maar merkte ik toch vrij snel dat ik me met deze deo's niet de gehele dag fris en prettig voelde. Vervolgens probeerde ik Odorex uit en die beviel me hartstikke goed. Lees hier mijn review over de Odorex deodorants. Dus: gebruik een goede deodorant die bij je past.


Okselpads 
Ik heb het zelf nooit eerder gebruikt, maar op internet las ik dat de budgetproof okselpads van 1-2 Dry effectief kunnen zijn. Gewoon te koop bij het Kruidvat en andere drogisterijen voor nog geen 4 euro. Je kunt kiezen voor witte of zwarte pads (afhankelijk van de kleur van het kledingstuk) en voor verschillende maten (S t/m XL - afhankelijk van de lichaamsomvang). Het idee is dat je de pads aan de 'oksels' van het kledingstuk plakt als een soort sticker. De pads zullen dan gedurende de dag het zweet opvangen.

Babypoeder
Mijn grootste tip wat betreft het zweten: babypoeder! Het is goedkoop, makkelijk te vinden en ruikt lekker. Bovendien bevat babypoeder geen aluminium chloorhydraat of alcohol, wat de meeste deo's wel bevatten (waaronder - jammer genoeg - ook die van Odorex). Strooi wat van het babypoeder op je oksels en je hebt gedurende de dag geen last van zweetvlekken op je kleding of een onfrisse geur.




Draag natuurlijke stoffen, vermijd synthetische stoffen
Je transpireert het minst in natuurlijke stoffen zoals katoen en linnen. Deze natuurlijke stoffen kunnen namelijk beter 'ademen', maar katoen en linnen blijven wel langer nat. Synthetische stoffen 'ademen' minder goed, maar weten wel het lichaamsvocht naar buiten af te voeren zodat het lichaam zelf droog blijft. Dus, als je sport zijn kledingstukken gemaakt van synthetische stoffen als polyester beter omdat ze dus het vocht kunnen afvoeren en het lichaam droog houden. Als je niet sport, kun je het beste katoen of linnen dragen om het zweten te verminderen/voorkomen.

Crèmes tegen overmatig zweten
Je kunt allerlei crèmes bij de drogisterij vinden tegen overmatig zweten. Zo heb ik er zelf eentje getest van Odorex en ik ben helemaal enthousiast! Sindsdien gebruik ik het ook als ik bijvoorbeeld een lange dag voor de boeg heb. De Odorex Extra Dry onderdrukt het overmatig zweten op een - zoals op de verpakking staat vermeld - verantwoorde wijze. De crème werkt langer dan een reguliere deodorant. Verder is de crème ook geschikt voor de gevoelige huid.


Op de tube zelf staat een gebruiksaanwijzing:


Belangrijk: de crème direct op de huid aanbrengen, dus niet eerst op je handen!
Ook fijn dat 'ie direct na het ontharen geschikt is om te gebruiken.


Jammer, ook dit product van Odorex bevat aluminium chloorhydraat (echter, de meeste deo's bevatten aluminium chloorhydraat, omdat door dit stofje de afvoergangen van de zweetklieren verstopt raken en dus hiermee het transpireren wordt verminderd) en parfum, maar gelukkig geen alcohol. Daarbij staat ook op de verpakking vermeld dat de crème hypoallergeen is (weinig kans op allergische reacties).



De crème is doorzichtig, creamy en heeft een zachte, neutrale geur. Na het aanbrengen op de huid voel je dat de crème als het ware het zweet in de oksels opzuigt. De oksels blijven gedurende de dag droog en fris. 

Overige tips
Verder spreekt het natuurlijk voor zich om elke dag goed je lichaam te wassen, je oksels te ontharen en frisse schone kleding te dragen. 

Huisarts
Mocht het zijn dat je erg last hebt van (ernstig) overmatig transpiratie (hyperhidrosis) op verschillende plekken van het lichaam dan is het, het beste om naar de huisarts te gaan.

Dit waren mijn tips en tricks!

Welk onderwerp zouden jullie graag in de volgende 'Wat te doen aan...?' willen lezen?

xx


Geen opmerkingen:

Een reactie posten