DIY | DESTROYED DENIM JACKET


Het is weer tijd voor een DIY! Dit keer ben ik aan de slag gegaan met mijn spijkerjasje. Dit spijkerjasje heb ik een paar jaar terug bij de H&M gekocht van het merk L.O.G.G. Vandaag zal ik jullie laten zien hoe ik dit simpele jasje omtover tot een edgy destroyed spijkerjasje!




Ik had nog een paar oude bloesjes, jurkjes en sjaalen van mijn moeder gekregen die ze niet meer nodig had (kan ik altijd goed gebruiken voor DIY's!). Op één van deze jurkjes waren stukjes spiegelglas bevestigd en meteen schoot bij mij het idee binnen om dit te gebruiken voor het oppimpen van mijn spijkerjasje. Toch even wat anders dan studs, vond ik zo!




Ik heb de "spiegelstukjes" bevestigd (gewoon met naald en draad) op de schouders van het jasje. Ik vind dit toch echt wel een gaaf detail, het maakt het jasje toch net iets unieker. Ook leuk: als je naar de stukjes kijkt, kun je jezelf daadwerkelijk zien!




Ik besloot om ook nog wat spiegelelementjes op de zakken te bevestigen. Zo vormt alles een mooi geheel.




En dan nu over tot het destroyen/rippen! Ik had het nog nooit eerder gedaan, dus ik besloot eerst op een oud stukje denim stof een paar pogingen te wagen. Nadat ik een tutorial op YouTube had gezien, lukte het aardig goed.


Nodig:
  1. Schaar
  2. Pincet
  3. Vochtig doekje


Stappen:
  1. Bepaal de plaats op het kledingstuk waar je een "gat" wilt maken. 
  2. Vouw de stof hier dubbel en knip met een schaar horizontaal door de stof. Je hebt nu een gleufje.
  3. Herhaal stap 2 3-4 cm. boven dit gleufje. Je hebt nu twee gleufjes boven elkaar met een stuk stof ertussen.
  4. Afhankelijk van de grootte van het gat dat je wilt maken, kun je met een schaar de gleufjes horizontaal langer maken.
  5. Pak nu een pincet erbij. Trek (verticaal gericht) aan de bovenkant van het stukje stof dat zich tussen de twee gleufjes bevindt herhaaldelijk, totdat je een (donker)blauwe draad eruit trekt. (Dit kan even duren. Op het moment dat er één donkere draad eruit is getrokken, gaat het snel).
  6. Trek nu alle (donker)blauwe, verticale draden eruit. Je houdt de horizontale witte draden over. 
  7. Maak de randen van de gleufjes een beetje vochtig (zo worden de randen van het gat pluizig).
  8. Herhaal stap 1-7 voor een nieuw gat. 

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd!





Maak zowel grote als kleine gaten. Zo krijg je een mooier effect.




Je kunt er ook voor kiezen om de horizontale witte draden door te knippen.





Dit is het resultaat! Ik ben super blij met het uiteindelijke resultaat. Mijn spijkerjasje is nu toch wel specialer en unieker geworden. Bovendien vind ik het destroyed effect in combinatie met de spiegelstukjes super mooi ogen.


Liefs,
S.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen