UPDATE #10 | STUDEREN, EEN NIEUW BEGIN, DRUPPELS WATER

Te lang geleden dat ik een update heb gepost en... so much to tell! Ik heb alweer bijna drie maanden vakantie achter de rug en heb nog (maar) een weekje vrij voordat ik begin aan mijn studie geneeskunde. Waaaaah say what? Ik bedoel, oh my god, geneeskunde gewoon. Zolang een droom
voor mij geweest en nu ben ik een stap dichterbij om het in vervulling te brengen.


Ik vind het eng. Bam. Het is eruit. Blank page. Een nieuw begin. Alles wat nieuw is, is eng. Alles wat eng is, is nieuw. Mijn redenering. Ik vind het tof dat ik nu eindelijk kan gaan doen wat ik al die tijd heb willen doen. Maar ik blijf erbij: ik vind het eng.
Ik hoop dat ik over een week of vijf al deze onzekere gedachtes heb omgezet in puur plezier. Dat ik met een big smile naar school zal gaan en leuke, (nieuwe) mensen om me heen zal hebben. Dat geneeskunde inderdaad is wat ik wil doen. Dat alles op zijn plaats is gevallen. Dat alles goed komt.


Over iets meer dan een week moet ik er dus echt weer aan gaan geloven. Back to reality. Oh, my God... ik vind het zo ontzettend spannend en eng. De middelbare school was zo safe, ik ging gewoon mee met de flow. Ik wist wat er van me verwacht werd en wat er te doen stond. Het ons-kent-onsgevoel dat overal op school te voelen was, mijn blauwe kluisje, de ellenlange fietsenstallingen, een lesje Nederlands hier, een lesje wiskunde daar... alles was bekend. Been there, done that. Ik voelde me daar echt thuis. Ik bedoel, ik heb zes hele, belangrijke jaren van mijn leven daar doorgebracht: de puberteit. Het is de puberteit waarin men zich ontwikkelt tot de persoon die hij of zij wil zijn. Tijdens deze jaren ontdekte ik zowel mijn sterke als zwakke punten. Mijn 'ware' ik, mezelf (zwierigheid alert! haha). Maar nu... nu is het tijd om mijn eigen beslissingen te nemen. Daar ga ik weer: ik vind het eng.


Alles wordt anders en ik moet maar mijn draai zien te vinden in Leiden. Alles is groter, heftiger en belangrijker, naar mijn idee. Bovendien ben ik nog niet helemaal wegwijs in Leiden, dus dat moet ik ook maar zien te leren. Gelukkig heeft mijn zus daar ook gestudeerd en kan ik veel van haar leren, maar toch...agh... gewoon zo raar. Ja, dat is het woord dat ik zoek: raar!! In één klap moet ik alle beslissingen zélf maken. Al ben je er niet klaar voor, de universiteit dwingt je zowat om pats-boem volwassen te worden. Wow.


Ik heb potverdorie drie maanden vakantie gehad, maar het voelt niet zo. Het is zo snel gegaan! Ongelooflijk! Ik bedoel hoe vaak zul je nog in je leven drie maanden vakantie krijgen? Eh...nooit? Nu zo aan het einde van de rit, schieten allerlei vragen door mijn hoofd: heb ik gedaan wat ik wilde doen? Was het een leuke vakantie? Heb ik er wel goed aan gedaan om Geneeskunde te gaan studeren? Gaat het me in hemelsnaam wel lukken? En nog meer piekergedachtes.


Het wordt allemaal een beetje anders, raar, nieuw. Naast het studeren ga ik ook heeeeeel erg mijn zus missen, die in het najaar zal gaan trouwen en zal gaan verhuizen naar Amsterdam. Het voelt daardoor alsof ik haar veel minder ga zien. Eigenlijk een beetje alsof ik een deel van mezelf ga missen. Agh. Bah. En dan zit ik ook nog eens in een nieuwe stad op school. Alles bij elkaar een grote chaos, snap je wel?


Een paar dagen terug was ik aan het scrollen door mijn Instagram feed. Ik kwam toen de volgende tekst tegen over gedachtes en piekeren:

"Zie je gedachten voor je als druppels water. Eén druppel water of één gedachte heeft niet veel te betekenen. Als je een gedachte steeds weer herhaalt, komt er eerst een natte plek op het kleed, vervolgens ontstaat er een plas en dan een vijver. Als we deze gedachte blijven denken, ontstaat er een meer en uiteindelijk een oceaan. Wat voor een oceaan creeër jij op dit moment? Een verontreinigde, vergiftigde zee waarin je niet kunt zwemmen of een schone zee, die je uitnodigt om van haar verfrissende water te genieten."

Deze tekst betekent heel veel voor mij. Ik kan namelijk best veel nadenken over dingen. Of nee, beter gezegd, piekeren. Ik kan me uren druk maken over bepaalde dingen en dat vreet zowel energie van me op. Meer dan je je kunt voorstellen. Vooral voor het slapengaan. Gewoon totaal niet fijn. De vergelijking van gedachtes met druppels water, vind ik dan ook heel mooi. Als ik weer begin te piekeren, denk ik aan dit stukje tekst. Houd op met piekeren, ga lekker genieten van het leven, het komt vast allemaal goed - spreek ik mezelf dan streng toe. Wonder boven wonder, helpt dat dan.



Liefs,
S.

2 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend gaaf dat je geneeskunde gaat studeren en dus je droom gaat waarmaken! Heel veel succes met je nieuwe studie x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah heel erg bedankt meid! Jij ook veel succes met je opleiding & blog! ;-) xx

      Verwijderen