WAT TE DOEN AAN... SLAAPTEKORT? #4

bron

Ik ben een rasechte student. Ik draag afgetrapte fake All Stars, ik heb een lichtelijke koffie-verslaving, ik raak áltijd al mijn pennen kwijt, ik skip op zijn tijd een hoorcollege (lazy alert), ik haat treinen in de spitsuren (toch vertik ik het om op kamers te gaan, snap jij het?) én ik heb een ENORM
slaapgebrek. Al slaap ik netjes 8 uur per dag, al drink ik duizend liter koffie, al verhuis ik naar de maan... ik kóm niet af van mijn slaaptekort.


Het gevoel hebben dat je niet genoeg hebt geslapen kan erg vervelend zijn. Je gaat je futloos, suffig en heel erg moe voelen. Hoe komt dat nu? Hoe voorkom je het? Wat is eraan te doen? Je lees het allemaal in dit "Wat te doen aan..." artikel! :) 


Studeren/werken/feesten e.d. tot in de late uurtjes
Even 's avonds doorstuderen. Even 's avonds doorwerken. Even 's avonds doorfeesten. Hoppa! Voor je het weet is het middennacht en dan hoef je nog maar met je ogen te knipperen of het is alweer drie uur 's nachts. Iedereen maakt het mee en iedereen ervaart de consequenties van het doorgaan tot in de late uurtjes. De volgende dag heb je namelijk met een (enorme) slaapachterstand te maken en laat die slaapachterstand nou net funest zijn voor je productiviteit en gezondheid. Op internet las ik een artikel waarin expliciet werd vermeld dat uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat een slaapachterstand nadelig invloed kan uitoefenen op je:

- Gemoedstoestand
- Focus
- Geheugen
- Sociale omgangsvormen 
- Immuunsysteem 

Zie het artikel op http://timemanagement.nl/beter-slapen/

En weet je wat het erge is? Al deze nadelige effecten treden al op na één nacht slaapachterstand... !

Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk je slaapachterstand in te halen. Je moet het zien als een soort balans. Eenmaal een slaapachterstand opgelopen, betekent dat je deze op een volgend moment moet inhalen. Doe je dit niet, dan zal je slaapachterstand alleen maar toenemen met alle nadelige gevolgen van dien. 

Maar voordat je kunt beginnen met het wegwerken van je slaapachterstand, moet je natuurlijk eerst weten hoeveel slaap JIJ eigenlijk nodig hebt. De hoeveelheid 'nodige' slaap, verschilt namelijk van persoon tot persoon. Je ideale slaapritme vind je door gewoon een aantal keren te slapen zonder je wekker te zetten. Je neemt het gemiddelde van al deze uurtjes die je hebt geslapen, et voila!

Ook bestaan er een aantal handige apps voor Android en Apple waarmee je je slaap(ritme) meet. Denk aan Toggle, Sleepcycle for Apple en Sleep as Android. 


Powerrrrrrnappen als een pro
Als je eenmaal weet hoeveel slaap je nodig hebt, kun je beginnen met het wegwerken van je slaapachterstand. Zo heb ik 9 uur slaap nodig en heb ik na een nacht van 7 uur slaap, een slaapachterstand van 2 uur opgebouwd. Als ik de dag erna ook minder dan 9 uur slaap, zal deze slaapachterstand alleen maar toenemen. Dus zal ik deze uurtjes moeten inhalen, want alleen dan zal mijn lichaam en brein tevreden zijn. Een oplossing is het fenomeen 'powernappen'!

Volgens dit artikel gaat het powernappen als volgt:

0 - 1,5 uur slaaptekort = 90 minuten powernap (1 cyclus)
1,5 - 3 uur slaaptekort = 180 minuten powernap (2 cycli)
... enzovoorts.

To be honest heb ik zelf geen tijd om een uur of twee een dutje te doen, omdat ik meestal laat klaar ben met school en ook daarna veel tijd kwijt ben aan studeren. Maar! Ook voor de mensen die geen tijd hebben om een volledige powernap-cyclus in te lassen, is er een oplossing gevonden! Namelijk: een ultra powernap van 25 minuten. Bij de meeste mensen duurt het namelijk 15 tot 25 minuten voordat zij hun diepe slaap bereiken. 

Kijk, het onderstaande plaatje legt het wat mij betreft heel goed uit:


Bron

Naast het wegwerken van een slaapachterstand, zijn er nog een aantal andere tips en tricks om beter en vaster te kunnen slapen. Onder andere:

Minder schermpjes kijken 
Confession: ik duik altijd netjes rond half 11 mijn bed in... om vervolgens nog een uur of twee op mijn telefoon het een en ander te lezen en te bekijken. Instagram hier, Facebook daar en hoppa het is middennacht. Nu blijkt dat het gebruiken van elektronische media net voor bedtijd, kan leidde tot een lagere kwaliteit slaap. Lichtbronnen, zoals een telefoonschermpje, stimuleert het brein tot alertheid. Dus tip numero uno: minder schermpjes kijken!

Chill wekkermuziekje 
Ik. Haat. Het. Geluid. Van. Mijn. Wekker. Kill me. BEEP BEEP BEEP. Ik word meteen heel gestresst en geschrokken wakker, haha. Totaal niet goed voor je, natuurlijk. Dus neem van mij aan dat het enorm kan helpen om een rustig, chill muziekje als wekker in te stellen.

K-O-F-F-I-E
Ik kan hier heel kort over zijn: minder koffie drinken. Punt. (lees: hoor wie het zegt)

Ontspannnnnnnnnen
Leren of werken tot vlak voor het slapengaan is niet al te best voor de slaapkwaliteit. Lees een boek, luister muziek, doe een maskertje op of iets anders ontspannend en je zult veel beter en dieper slapen.


Dat waren mijn tips en tricks! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!



Liefs,
Siham

1 opmerking:

  1. Yeah well.. Ik denk dat ik al eeuwen aan slaaptekort heb opgebouwd. De laatste drie dagen heb ik denk ik 9 uur geslapen. Heel fijn.. 24/7 pijm hebben. Die tips hebben ook geen nut dus haha. En ik drink al geen koffie xd

    BeantwoordenVerwijderen